Sökmotoroptimering & Onlinemarknadsföring

Hos oss på webbyrån 3DG Webbpartner i Umeå hittar ni personer som brinner för allt digitalt och som kan ge ditt företag en tydlig strategi, användarvänlig design och smarta tekniska lösningar. En webbyrå som ger dig allt som behövs för att synas i det digitala bruset. Vi ger er verktygen och möjligheten att enkelt nå just din målgrupp!

Arkiv

Mobilegeddon – Google ändrar sin sökalgoritm

Publicerad den 21 april 2015 07:09
Sökmotoroptimering
Det har varit på tapeten en längre tid men nu står det helt klart att Google från och med den 21 april kommer att värdera mobilanpassade hemsidor högre på den organiska träfflistan mobilt.

Vissa kallar denna uppdatering för ”Mobilegeddon” och om man har en betydande del mobiltrafik till sin webbplats och saknar en mobilanpassning så kommer man att påverkas negativt genom att sjunka eller kanske till och med försvinna från de organiska sökresultaten.

Viktigt är att komma ihåg att rankingen på vanliga datorer och surfplattor inte påverkas, utan bara mobiltelefoner. Ligger ni högt på sökord idag vid en sökning från en stationär dator så kommer ni troligen att ligga kvar där även efter denna förändring.

Saknar ni mobilanpassning och vill lägga till detta?
Kontakta då oss snarast möjligt.



Optimera innehållet på din hemsida. Del 5, Bilder

Publicerad den 5 juni 2014 09:16
Sökmotoroptimering
För att optimera er webbplats på bästa sätt bör ni inte enbart tänka på hur sidan upplevs av sökmotorer utan framförallt hur den upplevs av era besökare. För att höja användarvänligheten på en webbplats bör ni ge era bilderbeskrivande texter, så kallade ALT-texter (alternativa texter).

En ALT-text läggs in i er bild i fältet Alternativ text när ni laddar upp en ny bild eller redigerar en befintlig.

Varför bildtext?
Grundsyftet med ALT-texten är att människor med nedsatt syn kan få texten uppläst och ändå tillgodogöra sig kommunikationsvärdet i bilden. Även de som surfar med bildvisning avstängd kan de läsa texten i stället för att bli tvungna att ladda ner bilden.

Bildtexter och sökord
Även om ALT-textens grunsyfte är något helt annat kan vi använda den för att få in ytterligare innehåll som kan användas för att ge en sida tydligare fokus på ett visst sökord. Vi kan dessutom hjälpa Google indexera vår bild efter dessa sökord och öka våra chanser att synas med vår bild hos exempelvis Googles Bildsök.

Tips för ALT-texter
  • Försök hålla texten under 150 tecken, eller mellan 5-15 ord.
  • Beskriv vad bildens syfte är, inte alltid vad den föreställer.
  • Se det som ett tillfälle att få mer unikt innehåll på sidan, tänk sökord.
  • Tänk på att ALT-text i första hand är till för dina besökare och in andra hand för sökmotorer.

Optimera innehållet på din hemsida. Del 4, Rubriker

Publicerad den 5 juni 2014 08:56
Sökmotoroptimering
Hur du hanterar rubrikerna på din webbplats väger tungt i sökmotorernas ögon. Rubriken är även ett av dina allra främsta verktyg för att fånga och leda besökare rätt, det är därför extra viktigt att du tänker till när du sätter rubrik.

Olika rubriker
Det finns olika typer av rubriker man kan använda sig av på en webbsida. Som vanligt inom sökmotoroptimering handlar det om att göra sin webbsida så lät som möjligt att förstå och tolka för en sökmotor. I och med det ska man använda rubrikformatering enligt webbpraxis och med validerande kod. I vårt system sätter ni rubriken via menyn "Header" i verktygsfältet och därefter Header 1, Header 2 osv.

Det finns överrubriker och det finns olika nivåer av underrubriker. Dessa formateras med <H1> (Header 1), <H2> (Header 2), <H3> (Header 3) och så vidare. Rent strukturell ser det ut så här:

    <H1> - Huvudrubrik (nivå 1)

        <H2> – Underrubrik (nivå 2)

            <H3> – Underrubrik (nivå 3)
 
Att tänka på vid rubriksättning
När ni skapar era rubriker är det bra att ha följande i åtanke:
  • Bara EN huvudrubrik <H1> per sida
  • H1 bör inte vara för lång, ju färre ord desto bättre
  • H1 ska innehålla sidans viktigaste sökord, inte alla på en gång
  • Ange sökorden tidigt i rubrikraden
  • Använd flera underrubriker <H2> per sida
  • Nämn sökord och nyckelord även i underrubriker

Optimera innehållet på din hemsida. Del 3, Texter

Publicerad den 5 juni 2014 08:20
Sökmotoroptimering
Ord som inte finns på er sida kan aldrig dyka upp i Google. Därför är era texter som faktiskt står på sidan det absolut viktigaste, ingen optimering i världen kan ersätta relevanta texter.
 
Finns det synonymer på relevanta ord bör ni alltid använda dessa också på sin sida. Tänk på att även försöka få med både pluralformen samt bestämd form finns någonstans på sidan, vi vet inte om den som söker skriver "Bil" eller "Bilar".

Tips för textoptimering

  • Sökord i menynamnen
    Har du möjlighet så väv in dina sökord i sidnamnet. Detta gör ni enkelt genom att tex skapa en undersida till huvudmenynamnet Tjänster som heter “Sökord” (där "Sökord" är ett av dina viktiga ord).
  • Väsentliga huvudrubriker och underrubriker
    Använd dina rubriker på rätt sätt, väv in dina sökord och sätt dom som H1, H2 osv. Tänk på att det även i underrubrikerna är det bra att ha med viktiga sökord.
  • Sökord i början på textstycken
    Försök att alltid lägga era viktigaste sökord tidigt i textstycken, t.ex. “Sökord är viktigt och kan beställas i storlekarna…” Google läser texter som du och jag och registrerar det som står först det viktigaste.
  • Längden på era texter
    Skriv korta och innehållsrika texter uppdelade i tydliga stycken eller listor. Behöver du skriva mycket, skapa hellre fler sidor och namnge de efter sökorden.
  • Få sökord ger bättre resultat
    Nischa dig och tänk smått, fokusera på en handfull sökord på din hemsida. Ju färre sökord du satsar aktivt på, desto större chans har du att hamna högt på sökmotorerna.
  • Uppdatera texterna ofta
    För att hålla er webbplats relevant och aktuell för både besökare och sökmotorer, ändra i texter, byt ut bilder och skriv nyheter och blogginlägg så ofta du kan! En statisk sida dör fort och tappar besökare, en levande sida drar besökare och stiger i sökmotorernas ranking.

Optimera innehållet på din hemsida. Del 2, Description

Publicerad den 16 maj 2014 12:47
Sökmotoroptimering
Description taggen är en meta-tagg och återfinns i vår administration på alla din webbplats sidor. Dess innehåll utvecklar och beskriver det som en SEO optimerad Title redan talat om för besökare och sökmotorer gällande vad den specifika webbsidan handlar om. Varje sida på webbplatsen bör ha en unik och egen Description som ytterliga beskriver och hjälper Title att förklara vad respektive sida beskriver och informerar om.

Det är också Description taggen som är den beskrivande text som återfinns i sökmotorernas resultatlistor. Eftersom Description taggen utgör en del av vad som visas i SERP är den också en av de avgörande faktorerna då besökaren skall välja att klicka på en länk. Är texten nog relevant för besökaren? Finns det någon annan länk som verkar bättre och mer relevant för det som just eftersökts? Description taggen bör innehålla viktiga sökord  och call to actions för att tydliggöra och förklara för besökare och sökmotorer vad sidan handlar om och vad man som besökare kan förväntas finna på sidan.

Utformning av Description tagg


Description taggen beskriver för besökare och sökmotorer vad sidan handlar om. I likhet med all text på din webbplats skall även Description taggen utformas för dina besökare. Det är besökarna du vill skall finna din webbplats intresant, inte i första hand sökmotorerna, det kommer till stor del på köpet om du får dina besökare att  gilla din site.  Som för Title taggen: Skriv Description taggen för dina besökare – men utforma dem för sökmotorerna!
  • Längden på din Description taggen
    Längden på din description bör inte vara längre än 150 tecken. Där bryter Google din text, vissa sökmotorer visar dock längre texter.
  • Dina sökord
    Tänk på att arbeta in dina tänka sökord i din description. Försök att få med de viktigaste sökorden tidigt i din text. Upprepa dock inte dina sökord, det kommer inte leda till högre ranking.
  • Description tagg för varje sida på webbplatsen
    Vill du optimera din webbplats ordentligt bör varje sida ha en unik description. Detta beror helt enkelt på att alla dina sidor förmodligen har ett unikt innehåll, då ska även din description tag avspegla det och vara unik och kopplad till den specifika sidans innhåll.
  • Description vs innehåll
    Description taggen måste vara relevant för din sidas innehåll för att ge resultat. Beskriver den kärnan i vad sidan innehåller? Vänta därför med att ange din description tills dessa att din sidas innehåll är skrivet.
  • Locka dina besökare!
    Då dina besökare letar efter dina produkter eller tjänster på Google så är description taggen den beskrivande text som återfinns under din webbplatslänk. Låt därför texten sticka ut och utmärka sig bland alla de andra länkarna, dina konkurrenters länkar. Försök locka dina besökare att klicka på just din länk.



Optimera innehållet på din hemsida. Del 1, Titel

Publicerad den 24 april 2014 09:09
Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering bör alltid starta med din webbplats och dess innehåll, det handlar ofta om att göra små förändringar och justeringar så att sökmotorerna enklare kan genomsöka och indexera ditt innehåll. Var för sig kan dessa ändringar verka obetydliga, men sammantaget kan de få stor betydelse för webbplatsens resultat i organiska sökningar.

Det finns tyvärr inga enkla och hemliga sätt som gör att din webbplats automatiskt visas högst upp i Googles organiska sökresultat, vi pratar nu inte om de betalda eller sponsrade länkarna, men tänker man sig bara för då man skapar och lägger in sitt innehåll på webbplatsen så har man kommit en bra bit på vägen.

När ni använder vårt CMS Nova så har ni själva möjligheten att när som helst jobba med och förbättra er webbplats optimering. Vi kommer här att kort gå igenom de fem punkter som vi anser är de viktigaste för er att hela tiden arbeta med och utveckla för att er webbplats ska kunna nå er målgrupp på bästa sätt.

5 punkter för att förbättra och optimera er hemsida

  1. Skapa unika och relevanta titlar för era sidor
  2. Använd metataggen Description
  3. Optimera era texter
  4. Använd er av rubriker
  5. Optimera era bilder


1. Skapa unika och relevanta titlar för era sidor


Title taggen kan beskrivas som  en kapitelrubrik i en bok, den talar om för besökare och sökmotorer vad den specifika webbsidan handlar om. Varje sida på webbplatsen bör ha en unik title/titel som beskriver vad respektive sida handlar om.

Alla sidor på din webbplats kan få och bör ha unika titlar, dessa titlar är det som sedan visas på första raden i ett sökresultat på Google, dvs den blå länken som leder besökaren till din sida. Orden i titeln visas i fet stil om de finns med i användarens sökning. Det kan hjälpa användaren att se om sidan är relevant för sökningen. I titeln för din startsida kan du uppge företagets namn och annan viktig information som företagets fysiska placering eller kanske några av dess viktigaste inriktningar eller erbjudanden.

Titeln bör förmedla ämnet för sidans innehåll, ni ska därför undvika att välja en titel som inte har med innehållet att göra på den specifika sidan. Undivk också standardtitlar som tex "Namnlös" då denna titel inte speglar sidans innehåll på något sätt. Längden på er titel bör vara runt 50-65 tecken, då kan ni vara ganska säkra på att större delen av er titel kommer att synas i sökresultatet. Skriver ni en längre titel kommer Google att kapa bort de tecken som överstiger utrymmet.

Titelns innehåll ska alltså vara sökord som avspeglar sidans innehåll, men var försiktigt med att stoppa in allt för många sökord efter varandra då Google då istället kan straffa er. En teori är att ju mindre ord i titeln ju mer vikt lägger Google till orden. Det kan därför vara en idé att använda sökfraser som speglar både sidans innehåll och vad er tänkta målgrupp kan tänkas använda då de söker på Google. Så i stället för att ange "Bil, Bilar, Till salu, Billigt - Företagsnamn" så kan ni ange "Billiga begagnade bilar till salu - Företagsnamn".

Detta bör ni tänka lite extra på då ni skapar era titlar


  • Längd på titeln
    Titeln bör inte innehålla med än 65 tecken (inklusive mellanslag).
  • Placering av sökord
    Placera dina viktigaste sökord först i titeln, avsluta med ditt företagsnamn.
  • Upprepa inte sökord
    Det leder inte till högre ranking att upprepa dina sökord i onödan, så undvik detta.
  • Använd en unik titel för varje sida på din webbplats
    Det underlättar för sökmotorerna att indexera ditt innehåll och tydliggör även för besökare vad dina sidor handlar om. Upprepa inte titeln på flera sidor.
  • Relevant innehåll
    Gör Title taggen relevant för din sidas innehåll. Beskriver den kärnan i vad sidan innehåller? Möt användarnas förväntingar genom att skriva en relevant Title.
  • Meningsbyggnad
    Hoppa över onödiga utfyllnadsord till förmån för viktiga de viktiga sökorden, less is more. Skriv kort, koncist  och genomtänkt.
  • Få dina besökare intresserad!
    Gör din Title tagg dina besökare intresserad? Låt gärna Title taggen sticka ut och utmärka sig bland dina konkurrenters länkar. Vad lockar besökaren? Försök få innehållet i din Title tagg att locka besökaren att klicka på den, men tänk på att dess innehåll även måste spelga sidans innehåll!
Tips! Vänta med att utforma din titel tills du har skrivit sidan innehåll.





Vad innehåller din webbplats

Publicerad den 25 mars 2014 14:42
Sökmotoroptimering
Idag blir företag erbjudna väldigt många olika tjänster som ska få deras webbplats att hamna högt upp i sökresultaten, och många gånger är detta bra och enkla sett även om de kan vara kostsamma. Det är lätt att glömma bort vad grunderna i sökmotoroptimering egentligen handlar om. För oavsett om ditt företag är stort eller litet så är det viktigt att presentera innehållet på din webbplats på bästa sätt.  Detta är alltid steg ett och något som de flesta företag själva kan kontrollera och utföra, den så kallade onpage-optimeringen. 

Sökmotoroptimering & Sökmotormarknadsföring

Publicerad den 20 mars 2014 11:11
Sökmotoroptimering
SEO står för Search Engine Optimisation, eller kort och gott sökmotoroptimering på svenska. SEM står istället för Search Engine Marketing – sökmotormarknadsföring. Vi skiljer på dem genom att sätta arbete med sid- och sitestrukturer, deras kod och innehåll, och digitala sammanhang under rubriken sökmotoroptimering. Sökmotormarknadsföring är vår benämning på arbete med PPC, AdWords och annan form av digital annonsering i sökmotorer.

Dessa kan med fördel kombineras för att skapa effektiva och framför allt mätbara resultat, men kan också användas var för sig eller i olika skeden av en kampanj.

3DG Webbparter

Vi är en webbyrå i Umeå som som med vårt egenutvecklade CMS-system Nova kan erbjuda er en flexibel lösning anpassat efter era behov. Vi brinner för genomtänkt och användarvänlig design, kodar med framtidens tekniker och levererar sökmotorsanpassade hemsidor som genererar märkbar effekt för ditt företag!

Vi jobbar med företag i hela Sverige, stora som små. Hör av dig och berätta om ditt företag och dina idéer så ordnar vi resten.

Kontakta oss

3DG Webbpartner
Kabelvägen 12A
901 33 Umeå

Telefon: 090 71 17 50
E-post: support@3dg.se

Hitta till oss

Visa karta